آموزه هایی از بازار سرمایه

اصول سرمایه گذاری در بورس (1)

نگفته پیداست که هدف از سرمایه گذاری در بورس، کسب سود است. اما اصل اوّل در این سرمایه گذاری، مثل هر سرمایه گذاری دیگری، حفظ سرمایه است. کسی می تواند سود کند که به این منظور باید با هر نوع ریسکی جنگید و راهی برای نجات از آن پیدا کرد. به این منظور چند قاعده و اصل دیگر به دنبال این اصل و به کمک آن می‌آید:

تک سهم نباشید :

اوّل اینکه نباید همه‌ی تخم‌مرغ ها را در یک سبد گذاشت. در بورس نباید تک سهم شد. باید سبد سهام تشکیل داد. بخشی از سرمایه را هم باید در سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک تر مثل صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، اوراق اجاره و اوراق مشارکت، گذاشت.

همچنین باید بخشی از سرمایه را در خارج از بورس گذاشت. مثل طلا، ارز، بیمه عمر و سرمایه، و شاید ملک.

 

اصل دیگر در بورس این است که باید سهام‌دار بود نه سهام‌باز. سهام بازی کار فوق حرفه‌ای هاست. آن هم پس از مدیریت و توزیع سرمایه و داشتن استراتژی. درباره استراتژی در آینده بیشتر سخن خواهیم گفت.

برای غیر حرفه‌ای ها، سهامداری سود بیشتری هم دارد.

به عنوان نمونه در یک بازه زمانی در گذشته نماد فولاد در طول ۲ سال ۷,۵ برابر شد؛  قچار در ۴ سال بیش از دوازده برابر شد، و درهآور فقط در یک بازه میان مدت بیش از ده برابر شد.

تجربه نشان داده است که ریسک سهامداری بلند مدت به مراتب کمتر از نوسان‌گیری و سفته بازی است.

همچنین، سهامداری آرامش بیشتری به سرمایه گذار هدیه می‌کند. منطق درست این است که دائم دنبال ترید کردن و نوسان‌گیری نباشیم. نوسان گیری برای افراد خاص و در شرایط خاص مفید است و نه برای هر کسی که می خواهد در بورس سرمایه گذاری کند.

درباره اصول دیگر سرمایه گذاری بعدا سخن خواهیم گفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.