آموزه هایی از بازار سرمایه

صندوق های اهرمی

چیستی صندوق اهرمی و نحوه کار آن

✍️صندوق‌های اهرمی در واقع نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نوین هستند که ویژگی صندوق‌های درامد ثابت و سهامی را با هم دارند. اهرم در حقیقت نوعی ضریب دادن به سود یا زیان شماست.

بیشتر پورتفوی صندوق‌های اهرمی را سهام شرکت‌های بورسی و حق تقدم تشکیل می‌دهد. واحدهای صندوق های‌اهرمی متشکل از واحدهای بدون ریسک(عادی) و با ریسک(ممتاز) است. واحدهای ممتاز خود به دو نوع عام و خاص تقسیم می‌شوند.

🔹واحدهای ممتاز عام
این واحدها برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر طراحی شده است و قابلیت خرید و فروش در بازار سرمایه را دارد. دارندگان این واحدها حق رای در مدیریت صندوق را ندارند.
🔸واحدهای ممتاز خاص
این واحدها مخصوص موسسان صندوق است. دارندگان این واحدها حق رای در مدیریت صندوق را دارند.

ویژگی صندوق های اهرمی

اهرم مالی: پس از فروش هر واحد، سرمایه ای وارد صندوق می‌شود و مدیر می‌تواند معادل همان سرمایه از سیستم بانکی اعتبار دریافت کند و دریافت این اعتبار یعنی امکان سرمایه‌گذاری بیشتر. صندوق با فروش هر یک واحد می‌تواند سرمایه‌گذاری به ارزش دو واحد انجام دهد.

ریسک بالا: ریسک صندوق‌های اهرمی بالاست. با استفاده از اهرم، سرمایه‌گذار می‌تواند با مبلغی بیشتر از دارایی خود معامله کند. استفاده از مکانیسم اهرم در این صندوق‌ها، باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بتوانند بدون نیاز به دریافت وام یا اعتبار، بازدهی چندبرابری را تجربه کنند.

بازدهی متفاوت انواع واحدها: واحدهای عادی دارای کف و سقفی برای سود هستند؛ اما برای واحدهای ممتاز عام سقف و کفی در نظر گرفته نمی‌شود.
صدور واحدهای ممتاز خاص برای موسسان: برای افرادی که در مجمع حق رای دارند امکانات خاصی نظیر ضامن نقدشوندگی و بازارگردان، امکان صدور دو برابری واحدهای عادی نسبت به واحدهای ممتاز عام، محاسبه متفاوت nav برای سهامداران عادی و ممتاز اشاره کرد.

▫️نحوه انجام معاملات در صندوق های اهرمی چگونه است؟
برای خرید واحدهای عادی که از نوع صدور و ابطالی هستند به سایت کارگزاری مراجعه کنید.
جهت خرید واحدهای ممتاز نیز پس از ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری خود نماد صندوق را جستجو کرده و آن را خریداری نمایید.

لازم به ذکر است که صندوق شتاب یکی از صندوق های اهرمی بازار است. این صندوق از هشتم تا دهم خردادماه 1402 پذیره نویسی می شود. مشتریان کارگزاری آگاه می توانند این صندوق را هم مثل بقیه صندوق های کارگزاری آگاه (آگاس، همای، یاقوت، مثقال و…) با تخفیف 100 درصدی در کارمزد کارگزاری خرید و فروش کنند.

🚀 کد معرف در باشگاه کارگزاری آگاه AA1461 (سطح دماوند)
🚀 ثبت نام در کارگزاری آگاه
🚀 ثبت نام در کلاسهای آموزشی رایگان
🚀 ثبت نام در انواع مختلف کلاسهای تخصص کارگزاری آگاه (با تخفیف ویژه)
🚀 ثبت نام در بورس کالا و خرید خودرو
🔔دریافت تخفیف و هدیه از کارگزاری و ما
📞ارتباط با ادمین در تلگرام و ایتا @atqbashgah

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.