آموزه هایی از بازار سرمایه

اصول سرمایه گذاری در بورس – سبد سهام

یکی از اصول اصلی در بازار بورس این است که تک سهم نشویم. ریسک سرمایه گذاری در یک صنعت به مراتب بیش از چند صنعت است. و ریسک سرمایه گذاری در یک شرکت به مراتب بیش از چند شرکت است.

بهتر است پس از بررسی بنیادی وضعیت کلی بازار و صنایع مختلف و استفاده از ابزار فیلتر و سپس تحلیل تکنیکال، تعدادی شرکت از صنایع مختلف انتخاب و سرمایه خود را در آنها توزیع کنیم.

شاید شما هم مثل بسیاری از تریدرها کنجکاو باشید و علاقه به خرید سهام متعددی از شرکت‌های مختلف داشته باشید. جذابیت بازار، ارائه تحلیل‌ها یا سیگنال‌های متنوع در کانال‌ها و گروههای فراوان بورسی و مشاهده رشد حیرت آور برخی نمادها هر تریدری را وسوسه به داشتن سهام تعداد زیادی از شرکت‌ها می‌کند.

اما خوب است بدانید که حرفه‌‌ای های بازار پیشنهاد می‌کنند که سبدی متشکل از ۵ تا ۷ سهم از صنایع مختلف داشته باشید؛ مثلا یک شرکت پالایشگاهی، یک فلزی، یک بیمه ای، یک قطعه ساز و یک شرکت مواد غذایی. (اینها فقط مثال است. ممکن است شما ترکیب دیگری انتخاب کنید)

پیشنهاد محدود کردن تعداد سهام بین ۵-۷ می‌تواند به این دلیل باشد که اگر تعداد سهام شما کمتر باشد، ریسک به خوبی توزیع نمی‌شود و اگر بیشتر باشد، رصد شرکت‌ها در طول دوره سهامداری و مدیریت سرمایه به خوبی انجام نخواهد شد. ضمن اینکه احتمال ابتلای سرمایه شما به بیماری هلندی نیز افزایش می‌یابد. (درباره بیماری هلندی در آینده سخن خواهیم گفت)

به هر حال، در صورت تشکیل سبد سهام، ریسک غیرسیستماتیک به شکل قابل توجهی کاسته و توزیع سود به شکل خوبی اتفاق می‌افتد.

به ویژه، اگر شما به اصل سهامداری (به جای سهام‌بازی) وفادار باشید، آرامش خاطر بیشتری خواهید داشت و در مقابل نوسانات شدید و مقطعی بازار نگرانی کمتری خواهید داشت.

🔹منتظر اصول بعدی سرمایه گذاری در بورس باشید.🔹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.